David Airey, uznany projektant graficzny z Irlandii Północnej, napisał kiedyś, że „firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy”.  Idąc o krok dalej, firma bez dobrego logo jest jak człowiek w niedobranym garniturze.

 

Dlaczego logo jest tak ważne?

Często poświęcamy sporo uwagi na to, jak sami wyglądamy lub jak prezentują się nasi pracownicy. Tym samym zapominając, że pierwszym miejscem spotkania klienta z naszą marką jest logo. A to powinno być zrozumiałe, niebanalne i, co najważniejsze, spójne z wizerunkiem firmy. Dlatego tak ważne jest, by poświęcić wystarczająco dużo czasu na stworzenie projektu logo, które nie tylko będzie ładne, ale przede wszystkim będzie funkcjonalne i skuteczne. Podczas zakupów klienci kierują się, mniej lub bardziej świadomie,  pozornymi wyobrażeniami o produkcie. A im częściej widzą estetyczne i niesztampowe logo, tym bardziej wzrasta ich poziom zaufania do marki. Zakorzenienie marki w świadomości konsumenta w końcu  sprawia, że częściej powraca on do danego producenta i chętniej sięgają po jego towar. To jest trochę tak jak wtedy, gdy słyszymy o nowej osobie, a potem poznajemy ją osobiście i powiązując jej nazwisko z twarzą. Podobnie czuje się klient – logo pomaga mu powiązać ze sobą wszystkie doświadczenia związane z firmą.

 

Cechy dobrego logo

By znak graficzny odniósł sukces powinien charakteryzować się unikatowością. Innymi słowy musi być wyjątkowy! A na to składa się szereg cech, które warto poznać już na etapie zlecania wykonania projektu. Zdaniem wspomnianego już Davida Airey, aby logo było naprawdę dobre, powinno być ono:

proste

trafne

trwałe

wyróżniające się

łatwe do zapamiętania

uniwersalne

To naprawdę sporo wymagań i ciężko im samodzielnie sprostać!

 

Nie warto komplikować

Pomyśl o dowolnej marce o ugruntowanej międzynarodowej pozycji. Prawdopodobnie w Twojej głowie pojawi się jej logo. Tak, Ty również, podobnie jak Twoi klienci, myślisz obrazami. Czy logo o którym pomyślałeś jest bardzo skomplikowane? Zaryzykuję tezę, że nie. Dlaczego? Bo najskuteczniejsze są najprostsze rozwiązania! Logotyp o niskim stopniu złożoności szybciej i efektywniejj spełni wyżej wymienione cechy dobrego logo. Naprawdę, czasami nie warto komplikować.

 

Prostota jest w cenie

Prostota wcale nie jest uboga, a minimalizm nudny. Dzięki ograniczeniu środków wyrazu nasz projekt jest bardziej uniwersalny, a zarazem funkcjonalny. Przygotowany w wektorach oraz odpowiednio przemyślany daje możliwość bezstratnego powiększania lub zmniejszania w zależności od potrzeb (np. ulotki, wizytówki, billboardy). To, co proste, jest przystępne w odbiorze. To, co przystępne, jest łatwe do zapamiętania. Im więcej osób zapamięta Twój logotyp, tym bardziej stanie się on rozpoznawalny, to z kolei doprowadzi do jego trwałości i w pewnym sensie ponadczasowości. W praktyce oznacza to, że raz przygotowany dobry projekt, z łatwością przetrwa próbę czasu. Fakt ten ma realne przełożenie na Twoje finanse. Kreacją powinni zająć się profesjonaliści, artyści graficy, a cena powinna być adekwatna do włożonych umiejętności, stylu, jakości wykonania i czasu pracy.

Powiedzmy to sobie otwarcie, dobre logo jest zbyt poważną sprawą, by pokładać je w ręce amatorów. Dlatego warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia specjalistów ze sprawdzonej agencji kreatywnej. Zaoszczędzony w ten sposób czas na pewno spożytkujesz dużo korzystniej. Rozwijanie własnego biznesu jest przecież ogromnie czasochłonne.

Co z trafnością w projektowaniu logo? O tym przeczytasz w kolejnym tekście.

 

 

Bibliografia:

Airey David, I love design. Tworzenie genialnych logotypów, Gliwice 2010.